تلعثم السيسي في افتتاح أمم أفريقيا يثير السخرية في التويتر المصري

بال تويت – القاهرة

أثار الرئيس المصري السيسي سخرية رواد مواقع التواصل الاجتماعي، أثناء كلمته التي ألقاها في افتتاح بطولة الأمم الأفريقية لكرة القدم المقامة في مصر.

 

وحاولت لجان السيسي ومؤيدوه التبرير تارة بأنها مؤامرة، وأخرى بأن الفيديو مقتطع من سياقه، أو أن المشكلة ترجع إلى هندسة الصوت، في حين ذهب معارضوه إلى رفض هذا الطرح، استنادا إلى أن كلمة من سبقوه كانت واضحة لا خلل فيها.

وكتب محمد علي باشا: “‏استبعاد “إله الموت” من حقل افتتاح أمم أفريقيا واستبداله بـ”إله التهزيء”.

 

وغردت مريم: “‏أنا والله قلت الصوت في حاجة، بس بعد كده لاقيت إنه مكمل عادي بنفس النمط، ربنا يجعلك مهزأ دائما”.

وتساءل أحمد المنسي: “‏هو السيسي كان بيتكلم كده ليه في افتتاح البطولة في الاستاد؟ هل ده النت؟ هل هو كان مترمل “رافع ترامادول”؟ هل ده روبوت اصلاً مستنسخ من السيسي؟”.

وكتب حساب باسم شجع مصر: “‏مرحباً بكم فى وطتتتتتننكم التانى مصر، المشكله مش فى ‎#صوت_السيسي، المشكلة فى نطقه للكلام يا جماعة ده بيقول وطتتنكم التانى اييييه وطتتتننيكم دى ‎#السيسي_مأكسس، تخيلوا ده رئيس مصر ‎#انزل_شجع_مصر ‎#انزل_انقذ_مصر #اهتف_لتريكه ‎#كاس_الأمم

وكتبت نادية أبو المجد: “‏وضع الرئيس الشرعي ‎#محمد_مرسي في قفص زجاجي ليكتم صوته في المحكمة، فخرج صوته مسخرة في قفص زجاجي وضعه لنفسه في الاستاد”.

وعلق مصري: “‏انا بشكر اللى بيلبس بلحة، ومصوره، ومهندس الصوت، الناس دى بتتعب عشان توصلنا الابتسامة”.

وسخرت دعاء: “‏الراجل عايز يسليكو عشان ما تزهقوش، مره يدهن وشه احمر، مره يعك ويقول كلام كل ما تسمعوه تضحكوا، مرة يعرق، والنهارده مش عارفة عمل كده ازاي صراحة اكيد استخدم تقنيات حديثة، ولازم يعمل كل مرة حاجة جديدة عشان يحتفظ بالجمهور“.

 

Load More Related Articles
Load More By Haneen Aziza
Load More In تويتر العرب

Leave a Reply

Check Also

تعميم هام لطلبة الثانوية العامة “توجيهي 2019”

تويت – غزة أعلنت وزارة التربية والتعليم العالي، عن تسليم شهادات طلاب التوجيهي للعام …