Home تويتر تويتر العرب هاشتاق #السيسي_صانع_الإرهاب يتصدر الترند المصري

هاشتاق #السيسي_صانع_الإرهاب يتصدر الترند المصري

57 second read
0
0

تويت – القاهرة

سيطر مؤتمر شباب العالم الذي يقيمه الرئيس عبد الفتاح السيسي بمدينة شرم الشيخ على مواقع التواصل الاجتماعي، وتصدر هاشتاق #منتدى_شباب_العالم_2018، قائمة الأكثر تداولاً، متجاوزاً تطبيل و”زفة” الكتائب الإلكترونية وحسابات الأذرع الإعلامية.

وحازت مقارنات صور ضحكات السيسي وقرينته إلى جوار صور بكاء وانهيار أهالي ضحايا حادث حافلة المنيا من الأقباط أثناء تشييعهم، ومشهد افتتاح السيسي للنصب التذكاري لإحياء الإنسانية على حظ وافر من الانتقاد والسخرية.

وكتبت تالة تعليقا على ضحكات السيسي وانتصار: “‏‎#السيسى_صانع_الارهاب.. هذا الضحك في مؤتمر الشباب وكأن شيئاً لم يكن وكأنه لم يشارك فى قتل اخواننا المسحيين حسبنا الله ونعم الوكيل”.

وبين الصورتين كتب صاحب حساب “ثوري حر”: “‏الصورة الأولي لأهالي ضحايا أحداث المنيا .. الصورة الثانية للرئيس الدولة وحرمه اليوم في منتدى الشباب بشرم الشيخ

حسبنا الله ونعم الوكيل… غاوى مسخرة وركوب عجل بيطلع النقص اللي عنده على الشعب والناس بتموت علي الطرق ومن الجوع. #ارهاب_السيسي #الشباب_بيقولك_إرحل”.

وعن النصب التذكاري تساءل “مهاجر”: “‏النصب التذكاري لإحياء الانسانية!! يعني إيه؟”.

لترد عليه نجلاء: “‏‎‎أعتقد يعني ناصبين الصوان وبيتلقوا في الانسانية العزا، النصب التذكاري في الحامدية الشاذلية باين”.

وسخر إسلام إيهاب: “‏‎#النصب_التذكاري.. هى العملية كلها نصب في نصب هتيجي على دي يعني”. وأكد محمد خضر: “‏عندما يتحكم السُفهاء في أموال الشعوب!! النصب التذكاري””. وطالبت فاطمة عبد الحميد: “‏لما يقولك النصب التذكاري لإحياء الإنسانية… قوله: هي ماتت.”.

في حين دشن ناشطون وسمي #الشباب_بيقولك_ارحل و#السيسي_صانع_الارهاب للرد على دعاية النظام، واستخدامه الشباب لمحاولة الترويج له. فكتبت جاسمين: “‏الدول المحترمة برة بتعمل مؤتمرات عشان تكسب منها تروج للسياحة للتسوق تبحث عن حلول لمشاكلها.. واحنا بنعمل مؤتمرات ونخسر الملايين عشان اللقطة والشو!! الخلاصة .. هما عارفين يعني ايه بناء دولة واحنا عارفين ازاي نبقى أضحوكة العالم..!! #الشباب_بيقولك_ارحل #TheHellOfYouth”.

وغردت ليلى: “‏‎#الشباب_بيقولك_إرحل .. هو البعيد معندوش دم”. وقال شمس: “‏ويفرق ايه مؤتمر الشباب العالمي عن المؤتمر الاقتصادي العالمي؟! الأول: لرجال الاعمال والحرامية .. والتاني : لولادهم .. والاتنين بيتصرف عليهم من قوت الغلابة ومفيش أي عائد ولا فايدة بتعود على الشعب وكله فى كروش الحيتان، والخلاصة بلد بينهار وفقراء بتنداس! #الشباب_بيقولك_إرحل”.

 

 

Load More Related Articles
Load More In تويتر العرب

Leave a Reply